Här nedan har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna som våra medlemmar får från sina resenärer.
Om du bara köpt själva flygresan av en resebyrå eller researrangör och flygbolaget du ska resa med går i konkurs, har reseföretaget normalt endast agerat som förmedlare och har inte något ansvar för flygbolagets konkurs. Det beror på att avtalet är ingånget mellan flygbolaget som ska utföra tjänsten och resenären och det är alltså flygbolaget som bär hela ansvaret i förhållande till kund. Resebyrån ska alltid vara behjälplig med att hitta ersättningsflyg, men det betyder inte att resebyrån ska ansvara för kostnaden, detta är en något resenären får stå för själv.
Om en flygbiljett ingår i en paketresa och flygbolaget går i konkurs, ansvarar arrangören av paketresan för avtalets fullgörande. Arrangören är då skyldig att, om det är möjligt, ordna en ersättningsresa med annat flygbolag. Kan inte en ersättningsresa ordnas, har kunden rätt till full återbetalning. Eftersom den inställda flygningen beror på omständigheter utanför arrangörens kontroll, har dock inte resenärer rätt till någon ytterligare ersättning.
Om arrangören ordnat en ersättningsresa har en resenär normalt inte rätt att avboka resan bara för att byte av flygbolag gjorts.
En resenär kan ha rätt till prisavdrag om ändringen är väsentlig, t.ex. om resan blir betydligt kortare än avtalat.
Har du betalat din resa med kreditkort, gäller konsumentkreditlagen och du kan vända dig direkt till kreditgivaren med dina krav.
Har du betalat din resa med annat kort än kreditkort, kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. Se villkoren för kortet eller kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för just ditt kort.
Har du tecknat en reseförsäkring, vänd dig till ditt försäkringsbolag för att höra om din försäkring omfattar konkurser.
Om reseföretaget som sålt en paketresa eller sammanlänkat researrangemang går i konkurs kan man som resenär vända sig till Kammarkollegiet och söka ersättning ur företagets resegaranti.
I flygbolagens villkor framgår det om biljetten kan ombokas eller avbokas. För mer information kontakta ditt flygbolag eller reseföretag.
Om biljetten kan ombokas tar flygbolaget och reseföretaget ut en avgift för detta.
I de fall biljetten är avbokningsbar kan hela eller delar av priset återbetalas. Ifall om- och avbokning inte är tillåten, och resenären väljer att inte resa, är biljetten obrukbar och inga pengar återbetalas.
Hör med konsumentvägledningen eller konsumentverkets hemsidor om du har drabbats av försenat eller inställt flyg.
Enligt EU-förordning 261/2004 är det enbart flygbolaget som ansvarar för försenat eller inställt flyg, samt eventuella återbetalningar eller kompensation. Varken resebyrån eller researrangören har något ansvar för detta enligt förordningen.
Flygbolaget är inte skyldigt att betala kompensation för inställda flygningar eller förseningar om bolaget kan visa att dessa berott på extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.