2020-02-27

2020-02-27: Med anledning av den stora mängden frågor får vi här ge några allmänna riktlinjer för arrangörens ansvar enligt paketreselagen

Enligt paketreselagen har en resenär som köpt en paketresa rätt att avboka kostnadsfritt om det är farligt eller inte tillrådligt att åka till resmålet. För att en resenär ska ha rätt att avboka utan kostnad krävs att UD eller annan behörig myndighet avråder från resor till det aktuella resmålet. Det krävs vidare att man med sannolikhet kan konstatera att resmålet påverkas vid tidpunkten för resan. Om avresan ligger längre fram i tiden kan man inte med säkerhet säga att resmålet är påverkat vid den tidpunkten.

 

I dagsläget finns det endast en avrådan från resor till Kina. Så länge det inte finns en avrådan från att åka till resmålet får resenären därför avboka enligt arrangörens avbokningsregler. Detta innebär normalt sett när avbokning sker nära inpå avresa att kunden inte har rätt till återbetalning.

 

Resenärer som blir fast på resmålet på grund av att hotellet sätts i karantän, löper risk för att missa sin hemresa. I dessa fall har arrangören en allmän skyldighet att ge assistans till resenären, t.ex. hjälp att komma i kontakt med sjukvården i landet eller att hitta nya flygbiljetter hem, när karantänen har upphävts. Arrangören ansvarar dock inte för de kostnader som uppkommer härigenom. I dessa fall föreligger inget fel i paketresan, utan hemresan utförs i enlighet med avtalet. Resenär som inte inställer sig till hemresan får istället vända sig till sitt försäkringsbolag för att försöka få ersättning.