2024-09-18

Förra veckan arrangerade SRF ett hållbarhetsseminarium som samlade branschfolk, press och politiker. Under seminariet diskuterades flygets klimatpåverkan och vilka åtgärder som måste till för att påskynda flygets omställning. På plats fanns även stora och små reseföretag som presenterade hur de jobbar med hållbarhetsfrågor och olika initiativ de jobbar med övergripande i sina organisationer och runt om på resmålen.

Flygets utmaningar och möjligheter
Jean-Marie Skoglund, statistiker på Trafikverket, presenterade det kritiska läget för Sveriges inrikesflyg. Han beskrev hur regionala flygbolag kämpar med att upprätthålla kommersiell trafik, när affärsresandet minskar. Detta skapar en osäkerhet för flygets framtid och pekar på behovet av ett paradigmskifte för att rädda branschen. Skoglund menar att en jämförelse kan göras med det tidigare elektrifieringsarbetet av järnvägen, som också var en stor omställning och som krävde statlig finansiering.

Produktion av hållbara flygbränslen
På plats fanns även representanter från Preem och ST1 som båda satsar på produktion av hållbara flygbränslen (SAF). Christian Janssen från ST1 berättade att företaget producerar 200 000 ton hållbart bränsle per år och att de använder en blandning av tallolja, slaktavfall och frityrolja som råvaror. Preem har fått statliga lånegarantier för att starta SAF-produktion och räknar med att kunna producera 600 000 kubikmeter bränsle. Båda företagen pekade på att det krävs pressade elpriser för att göra fossilfria bränslen mer konkurrenskraftiga. Kostnaderna för hållbara bränslen är fortfarande mycket höga. Janssen uppskattade att elektrobränslen kan komma att kosta fem till sex gånger mer än traditionellt bränsle. För att driva utvecklingen framåt föreslog han att staten skulle kunna gå in som delägare i produktionen och därmed bidra till att göra bränslet mer tillgängligt och ekonomiskt.

Initiativ från reseföretag
Inom resebranschen finns det också flera exempel på företag som tar hållbarhetsansvar. TUI Norden har arbetat med miljöfrågor i över 30 år och har gjort stora framsteg, såsom att investera i mer bränsleeffektiva flygplan och minska koldioxidutsläpp. Företaget har också genomfört projekt för att bli klimatneutrala på Rhodos och har gjort betydande insatser för att minska plastanvändning och matsvinn på sina hotell.
Affärsresebyrån Amex GBT har också tagit stora steg. De erbjuder sina kunder möjlighet att efterfråga SAF och klimatkompenserar sina egna resor till 100 procent. Företaget arbetar aktivt med att hjälpa sina kunder att minska sitt klimatavtryck genom konkreta åtgärder och prissättning av koldioxidutsläpp vid bokning.

Tranås Resebyrå, som nyligen vann Grand Travel Awards hållbarhetspris, är ett annat inspirerande exempel. De var först i norra Europa med att investera i SAF och är certifierade enligt Sustainable Standard. Tranås Resebyrå driver även egna projekt, främst i Afrika, för att stödja kvinnor och flickor genom utbildnings- och affärsinitiativ.

Politisk och branschöverskridande samordning
Under seminariet uttryckte riksdagsmännen Ulrika Heie och Kadir Kasirga behovet av en bättre samordning mellan olika transportslag och en potentiell statlig samordnare för att effektivisera och stötta övergången till hållbara resor. Heie nämnde till exempel att Deutsche Bahn nu är medlem i Star Alliance, vilket visar på en vilja att samarbeta över gränser och sektorer för att uppnå gemensamma hållbarhetsmål.

Seminariet underströk att hållbart resande är en utmaning som kräver samarbete mellan företag, myndigheter och konsumenter. Men det framkom även att det finns en tydlig vilja och lovande initiativ som pekar åt rätt håll. Genom innovation, investeringar och samordning kan vi hoppas på att hållbara resor blir den nya normen.