2021-11-26

Klargörande med anledning av spridning av ny virusvariant i södra Afrika. Vad gäller för paketresor? 

Torsdag den 25 november meddelade Storbritannien att samtliga flyg från ett antal länder i södra Afrika stoppas på grund av en nyupptäckt variant av Covid-19. Under fredagen, 26 november, gick även EU-kommissionen ut med ett förslag till medlemsstaterna att införa förbud mot flyg från dessa länder. Svenska UD har än så länge inte uttalat sig i denna fråga.

Liksom alla restriktioner som införts pga Covid19 påverkar detta arrangörer och många resenärer som har inbokade resor till och från det aktuella området blir oroliga och vill avboka.

Resenärer som befinner sig i de berörda länderna eller har inplanerade resor:
I dagsläget är uppgifterna om den nya varianten enligt SRF:s mening osäkra och medför inga rättigheter för de resenärer som befinner sig i landet eller som har planerade resor inom den närmaste tiden. Så länge flygen går och arrangören kan visa att resan kommer att genomföras i enlighet med avtalet har inte resenärer rätt att avboka en resa kostnadsfritt.

Resenärer som har flygningar som mellanlandar i Storbritannien får, om möjligt, omdirigeras till flygningar som inte går via Storbritannien. Om detta inte är möjligt eller om hemresan försenas har arrangören en skyldighet att stå för inkvartering fram till dess att hemresa kan genomföras. Flygbolag som ställer in flygningar har en skyldighet att återbetala hela biljettpriset. Om flygningen genomförs av ett europeiskt flygbolag har flygbolaget en skyldighet att erbjuda kunderna ombokning eller återbetalning.

Vad gäller om UD skulle avråda från resor till det aktuella området?
Då har de resenärer som har en bokad resa rätt att inom 14 dagar före avresa avboka sin resa och få full återbetalning. Vid avbokning av resa som ligger längre fram i tiden än 14 dagar har resenär inte rätt att avboka kostnadsfritt, utan arrangören har då rätt att ta ut en skälig avbokningsavgift i enlighet med villkoren.

Om UD skulle avråda från resor till det aktuella området och researrangören har resenärer som redan befinner sig på resmålet, har dessa inte rätt att få hemresan tidigarelagd utan kostnad. Så länge arrangören kan visa att resan kan genomföras i enlighet med avtalet har inte resenär rätt till ersättning. Arrangör som kan genomföra resan har dock en skyldighet att hjälpa resenärer som önskar tidigarelägga hemresa genom att hitta en tidigare flygning, men det är resenären som ska stå för kostnaden för hemresan. I den mån det i dessa fall är möjligt att få tillbaka pengar för den ursprungliga resan, ska dessa återbetalas till resenären.