
Ny satsning på inkommande turism
Under förra veckans årsstämma för resebranschen, lanserade Svenska Resebranschföreningen en ny satsning på inkommande turism i Sverige. Tillsammans med den nya satsningen presenterades även en rapport, gjord av WSP på uppdrag av Svenska Resebranschföreningen (SRF) om inkommande turism. Rapporten visar potentialen i svensk turism och vad den ger tillbaka i exportvärde och sysselsättning.
Branschorganisationen, som har funnits sedan 1937, har historiskt haft sitt fokus på utgående turism med företag som charterbolag, affärsresebyråer, researrangörer och resebyråer som primära medlemmar. Nu tar branschorganisationen klivet över till att även omfatta inkommande turism och välkomnar därmed företag som jobbar för att utländska turister ska semestra i Sverige.
”Vi ser att det finns en stor potential i den inkommande turism och att en ökad satsning kan gynna hela Sverige och generera nya arbetsplatser runt om i landet”, säger Didrik von Seth, Generalsekreterare i Svenska Resebranschföreningen.
Genom den nya satsningen hoppas resebranschorganisationen på att kunna lyfta frågan om svensk turisms potential mot våra politiker och beslutsfattare.
”Nordens som resmål ökar i popularitet, men ska vi växa som turistland måste våra politiker förstå potentialen i rese- och turismnäringen. Därför lanserar vi nu en ny satsning med tillhörande rapport för att visa på inkommande turismens betydelse för Sverige”, avslutar Didrik von Seth.
Med satsningen vill SRF även kunna erbjuda nya medlemmar, som idag jobbar med det här segmentet, att ta del av organisationens breda medlemserbjudande i form av kurser och seminarier, juridisk hjälp och politisk påverkan i Sverige och internationellt.