transp
transp
transp
transp
transp
Därför ska du anlita ett reseföretag som är medlem i SRF





Anlita alltid en resebyrå som är ansluten till Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF. Som medlemmar antas endast finansiellt sunda reseföretag med erfaren och kompetent personal. Ett krav för medlemskap är att företaget ställt erforderliga resegarantier och verksamhetsförsäkring.

Våra medlemsföretag består av affärs- och privatresebyråer, researrangörer och eventbyråer som
  • är väl insatta i gällande lagar och regler
  • följer SRF:s riktlinjer
  • har kunnig personal med tillgång till många bokningskanaler
  • värnar om kunden


  • VAD ERBJUDER AFFÄRSRESEBYRÅN FÖRETAGET?
    • Företaget får alltid tillgång till de bästa alternativen
      Medarbetarna får möjlighet att välja de flygtider och förbindelser som passar bäst utifrån ett brett utbud. Det sparar tid och ökar effektiviteten. Resebyrån kan medverka till att företagets resepolicy efterföljs och säkerställer den kvalitet, som företaget önskar för sina resetjänster.
    • Bred kompetens
      Resebyrån har god kännedom om lokala och regionala förutsättningar, marktransporter, visumservice, försäkringar liksom andra resetjänster och de speciella behov som kunden kan tänkas ha.
    • Arbetsgivaren får en samlad överblick över företagets resekostnader
      Rapporter och statistik underlättar kostnadsuppföljningen. Vidare kan andra IT-baserade lösningar och sammankopplingar med kontokortssystem underlätta bokföringen.
    • Arbetsgivaren har tillgång till bokningsinformation
      Detta gör att arbetsgivaren lättare kan lokalisera medarbetare om något skulle inträffa under resan, vilket innebär trygghet och säkerhet.
    • Medarbetarna får hjälp 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
      Medarbetarna kan alltid nå resebyrån om något inträffar under resan, om ombokningar behöver göras m.m.
    • Medarbetarna sparar tid
      I stället för att medarbetarna bokar resor själva kan de ägna tiden åt sina ordinarie arbetsuppgifter. Ombokning, komplettering och avbokning tar också mycket tid.
    • Reseinformation på ett effektivt och enkelt sätt
      Medarbetarna får reseinformation via mejl eller per post om så önskas.

    Hur gör ett företag som vill använda en resebyrå?
    Företaget kontaktar en resebyrå och i dialog med en kontaktperson på resebyrån diskuteras olika former av avtal. Avtalen är anpassade efter behov och preferenser. Varje företag kan få en kontaktperson, som ansvarar för att samarbetet löper smidigt. Sedan kan företagets samtliga resor bokas via ett och samma ställe. Medarbetarna kan själva ringa eller mejla till resebyrån för att göra sina bokningar eller så kan företaget utse en bokningsansvarig som hjälper samtliga medarbetare. Företaget kan också välja att hämta informationen och boka genom resebyråns hemsida.


    VAD ERBJUDER RESEBYRÅER OCH RESEARRANGÖRER DIG SOM PRIVATPERSON?
    • Du sparar tid
      I stället för att kontakta ett flygbolag, ett hotell, en bilfirma eller olika charterarrangörer behöver du bara prata med en kontaktperson som sköter allt.
    • Du får det bästa alternativet
      Resebyråer har tillgång till globala databaser i kombination med internet vilket gör att de har lättare att hitta de lägsta priserna.
    • Du får ta del av det bredaste utbudet
      Du får fler alternativ att välja bland än vad som är möjligt att hitta på egen hand. Kanske har du speciella önskemål rörande flygbolag, möjlighet att utnyttja bonuskort, specifika önskemål rörande resa med barn m.m.
    • Du får hjälp 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan
      Du kan alltid nå ditt reseföretag, få hjälp i svåra situationer och känna dig trygg. Reseföretaget hjälper dig med ombokningar och avbokningar samt eventuella reklamationsärenden.

    Om jag som privatperson vill använda en resebyrå eller researrangör, hur gör jag?
    Du kan enkelt hitta resebyråer och researrangörer anslutna till SRF på vår hemsida. Där finns kontaktuppgifter och länkar till deras hemsidor. Förutom tips, råd och bokning kan du få hjälp med visum, försäkringar, hotell, hyrbil med mera. Reseföretaget kan hjälpa dig med reklamationer och du kan alltid nå reseföretaget om du behöver göra en ombokning.


    OFTA STÄLLDA FRÅGOR OM RESEBYRÅER OCH RESEARRANGÖRER

    Vad är skillnaden mellan en resebyrå och en researrangör?
    En researrangör säljer resepaket – d.v.s. erbjuder en paketlösning med t ex flyg och boende. Bland researrangörer finns traditionella charteroperatörer som t.ex. TUI (Fritidsresor), Ving, Apollo och Solresor. Andra researrangörer använder sig av reguljärflyg eller andra transportmedel.
    Resebyrån är återförsäljare eller agent för researrangörer, flygbolag, hotell etc.
    Både resebyråer och researrangörer är skyldiga att ställa garantier till Kammarkollegiet, som skyddar dig som resenär vid t.ex. en konkurs. Ett krav för medlemskap i SRF är att företagen ställer nödvändiga garantier.


    SRF 2013-01-25 (uppdaterat 2017-07-13)




transp
transp transp
transp
  

Beställ Avbeställ


 2017-07-05
Falska IATA mail
Fortsatt varning för falska bedrägeri-mail i IATA:s namn.

 2017-06-16
IATA:s presentation om New Gen ISS
I måndags var IATA i SRF:s lokaler i Stockholm för att infor...

 2017-06-01
Resebyrå fick rätt mot KO
I en dom som meddelades på tisdagen finner Patent- och Markn...


 2017-07-21
Jordskalv i Grekland och Turkiet
Med anledning av nattens jordskalv uppmanas de resebyråer oc...

 2017-06-16
Vector - vår egen försäkringslösning
är i full gång och erbjuder SRF:s medlemmar säkerheter för r...

 2017-04-28
Information om ALITALIA
ALITALIA i ekonomiska problem, får lån ifrån den italienska ...

Fler nyheter
Hittar du här
transp
transp
   Kalender                                             Förhandsgranska för utskrift
juli 2017
V. M T O T F L S
26 27 28 29 30 31 1 2
27 3 4 5 6 7 8 9
28 10 11 12 13 14 15 16
29 17 18 19 20 21 22 23
30 24 25 26 27 28 29 30
31 31 1 2 3 4 5 6
« juli »
JULI
27 tor
28 fre
29 lör
30 sön
V.31 31 mån
transp
Postadress:
Box 55545
102 04 STOCKHOLM

Besöksadress:
Sturegatan 11
(hörnet av Karlavägen)
Telefon:
08-762 68 60

Telefax:
08-762 69 48

E-post:
info@srf-org.se

Organisationsnummer:
Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, 802015-0358
Svenska Resebyråföreningens Service AB, 556416-0728

Styrelsens säte:
Stockholm
transp
transp